stressz

Mi akadályozhat meg leginkább abban, hogy kezelni tudd a stresszt?

Egy előző bejegyzésben a rezilienciáról, a stresszel szembeni ellenállóképességről, írtam, és arról, hogy milyen képességek tehetnek minket rezilienssé. Ezt szeretném folytatni azzal a gondolattal, hogy a kutatók megfigyelték, hogy a reziliencia képességünket leginkább a szégyentől való félelem rombolhatja.
Minden embernek nagyon fontos az elfogadás, az, hogy a számára fontos emberek pozitívan viszonyuljanak hozzá és az, hogy egy közösség elismert tagja lehessen. Az ember egy elfogadó közegben képes csak a fejlődésre, az elutasítás pedig megakadályozza ebben. Ezért törekszünk arra, hogy maximálisan megfeleljünk a felénk támasztott elvárásoknak, a hiányosságainkat pedig megpróbáljuk elrejteni, mert félünk az elutasítástól és nem akarjuk megkockáztatni, hogy kiderüljön rólunk valami negatív.
Az ítélkezés, gúnyolódás szégyenérzetet vált ki és ezt a megsemmisítő érzést mindenki jól ismeri. A szégyen elszigetel, bezár és egy negatív spirált indít be, aminek következtében pedig még jobban eltávolodunk az emberektől. Mit tehetünk ilyenkor, hogyan válhatunk ellenállóbbakká? Dr Nemes Éva rezilienciáról szóló második előadásában erről is hallhattok.

Néhány gondolat erről röviden:
Ismerd fel, hogy milyen helyzetben vagy! Ehhez legelőször tudatosságra és önismeretre van szükség. Tudnom kell, hogy hogyan látom a világot, mi határozza meg a reakcióimat, ahhoz, hogy ezen változtatni tudjak. El kell tudnom távolodni egy helyzettől ahhoz, hogy másképp tudjak ránézni. Ez pedig csak akkor fog sikerülni, ha nem a szégyenre, a megsemmisülésre figyelünk egy ilyen helyzetben, hanem arra, hogy hogyan működünk, mi mozgat bennünket.
Válts szemléletet! Át kell valamilyen módon keretezni a bennünk lejátszódó negatív képeket. Meg kell tanulnunk másképp ránézni a helyzetünkre. A nehézségben nem a bukást, hanem a lehetőséget látni, nem kudarcként megélni, hanem reálisan megítélni a helyzetünket. Ha ezt sikerül elérnünk, akkor másképp fogunk ugyanabban a helyzetben viselkedni, hiszen nem ugyanazok az érzelmek és gondolatok határozzák már meg a cselekvésünket.
Lépj ki a hallgatásból és az elszigeteltségből! Oszd meg, mondd el és kérj segítséget mástól, ha számodra elviselhetetlen helyzetben vagy. Ez védelmet és megkönnyebbülést fog jelenteni a számodra, ráadásul a szemléletváltásban is segít. A szupervízióról már sokat írtam, itt, a perspektívaváltásban ez egy kiváló eszköz lehet a számodra.
rezilienciarol

Még néhány gondolat a rezilienciáról

Érzelmek tudatosítása – ha a tudatosítjuk az érzéseinket egy adott helyzetben, akkor kontrollálni is tudjuk azokat. Sokszor az automatikus hiedelmeink váltják ki az érzéseinket egy helyzetben. Ezért, ha megtanulunk nem zsigerből reagálni, hanem képesek vagyunk megállni és gondolkodni mielőtt cselekszünk, akkor ellenállóbbakká válunk.

Pozitív életszemlélet – ha pozitív de ugyanakkor realista életszemléletünk van, akkor a nehéz helyzetekben jobban helyt tudunk állni.

Rugalmas gondolkodásmód – ha rugalmas a gondolkodásmódunk, akkor nem gátolnak a saját sémáink és képessé válunk arra, hogy meglássuk a probléma valódi okát, szét tudjuk választani a feltételezéseket, a hiedelmeket és a valóságot.

Hit a cselekvési képességeinkben – a reziliens emberek hisznek a cselekvési képességeikben. Ráadásul, jó a helyzet felismerési képességük is, újra tudnak értelmezni egy helyzetet, képesek megpillantani a váratlan lehetőségeket és új megoldási módokat tudnak találni.

Segítségkérés
re való képesség – Ha nehéz helyzetben merünk segítséget kérni a környezetünktől, könnyebben helytállnunk.

A kutatók azt figyelték meg hogy a reziliens emberek rendelkeznek a fenti képességek nagy részével. Jó hír, hogy egyöntetűen azt állítják, hogy ezek a képességek fejleszthetőek. Jó, jó, de hogyan?

Saját tapasztalatom az, hogy az érzelmek tudatosításában, a gondolkodásmódunk megismerésében és megváltoztatásában, a perspektívaváltásban nagyszerű segítség a szupervízió. Magyarországon sajnos egyáltalán nem elterjedt ez a tanácsadási forma, szinte csak a segítő szakmákban ismert. A szupervizorok.hu weboldalon találhattok információkat ezzel kapcsolatban és legközelebb én is fogok írni még erről.